21 apr. 2015

Veronica Micle

Veronica Micle, n. Câmpeanu, (născută - 22 aprilie 1850, Năsăud; decedată 3 august
1889, Văratec) a fost o poetă română. A publicat poezii, nuvele şi traduceri în revistele vremii şi un volum de poezii. E cunoscută publicului larg în special datorită iubirii care a legat-o de Mihai Eminescu.
Potrivit mărturiilor unor contemporani, Veronica Micle s-a îndrăgostit de Eminescu de îndată ce i-a privit fotografia , fapt pe care-l mărturiseşte ea însuşi în versuri:
M-am gândit cu drag la tine până nu te-am cunoscut
Te ştiam numai din nume, de nu te-aş mai fi ştiut
Şi-am dorit să pot odată să te văd pe tine eu
Să-ţi închin a mea viaţă, să te fac idolul meu.
Acest vis de fericire l-am plătit atât de scump,
Azi şi inima şi suflet de durere mi se rup,
În sălbatica-mi iubire te-am iubit cu-atâta foc
C-am pierdut cu tine-odată orice urmă de noroc. ("M-am gândit...)
În scurgerea vremii detaliile unei vieţi se pierd şi rămân doar acele sclipiri ale cugetului şi ale inimii , întruchipate în poezie. Văzută aşa, lirica Veronicăi Micle nu încetă niciodată să ne încânte şi să ne poarte pe aripile unei iubiri care la scara universului pare să fi fost o poveste. Poate cea mai frumoasă din toată literatura noastră română.
În acest context vă propunem spre lecturare corespondenţa dintre Mihai Eminescu şi Veronica Micle, care constituie de multă vreme, unul dintre subiectele controversate ale eminescologiei.
Dulcea mea Doamnă/Eminul meu iubit: Corespondenţa inedită Mihai Eminescu - Veronica Micle.Scrisori din arhiva familiei Graziella şi Vasile Grigorcea. - Iaşi: Polirom, 2000. - 275 p.

Volumul de faţă reuneşte 93 de scrisori inedite adresate de Mihai Eminescu Veronicăi Micle şi 15 scrisori trimise de către aceasta lui Mihai Eminescu.