15 feb. 2015

UN AUTGRAF DORIT DE LA GRIGORE VIERU




Elena DABIJA,
director, Centrul Academic Internațional Eminescu

         O zi obișnuită de muncă la Centrul Eminescu mi-a adus o bucurie deosebită și multașteptată. Eram preocupată de programul activităților culturale pentru luna februarie și căutam documente despre Titu Maiorescu, care la 15 februarie (în această zi este și ziua mea de naștere) se împlinesc 175 de ani de la naștere. Selectând mai multe izvoare și studiindu-le am deschis culegerea lui Titu Maiorescu Critice, editată în anul 1966 la „Editura pentru literatură” din București, și încep să descifrez un autograf: „Dacă ar fi ajuns Maiorescu să-l cunoască pe băiatul acela din Larga – pe Mihăiță Cimpoi – ar fi găsit, sînt sigur, multe cuvinte de laudă pentru el. Cu dragoste Grigore Vieru. 22.III.67.
         Am mai citit de vre-o două ori autograful ca să-l audă și colegele și am exclamat: „Avem totuși un autograf de epocă de la Grigore Vieru!” Cred, că din ceruri Grigore Vieru a simțit regretul meu că nu am cartea „Acum și în veac” cu autograful promis și m-a îndreptat la raft, ca să găsesc această carte cu autograful scris cu 48 de ani în urmă, pe când el avea doar 32 de ani. M-am bucurat enorm de acest autograf și când într-o zi a venit acad. Mihai Cimpoi la Centrul Eminescu cu studenți de la Universitatea AȘM i-am citit acest autograf provocându-l să ghicească cine l-a scris. Domnul Mihai Cimpoi a intuit că poate fi Grigore Vieru. Studenții au descoperit în această zi patrimoniul eminescian, au fost ghidați de acad. Mihai Cimpoi în multitudinea de cercetări în domeniul eminescologiei, au făcut cunoștință cu traducerile operei eminesciene în alte limbi, au privit filmele documentare despre Mihai Eminescu, Ion Creangă și Veronica Micle, au audiat romanțe pe versurile poetului, au descoperit chipul poetului în arte. Niște studente au fost interesate de articolul lui Titu Maiorescu „Eminescu și poeziile lui” și „Notă asupra zilei și locului nașterii lui Eminescu”, scris în 1889, au studiat „Manuscrisele Mihai Eminescu”, au conspectat din diferite izvoare, astfel au descoperit din tainele universului eminescian și au citit cu grijă autograful scris de Grigore Vieru.
         Sunt bucuroasă că avem un autograf scris de Grigore Vieru pe o carte foarte prețioasă, pentru care îi sunt profund recunoscătoare.