2 mar. 2015

Centrul eminescian: Speranța generației de azi, generației de mâine!


   Oficial, Centrul Academic Internațional Eminescu din Chișinău, împlinește în acest an o vârstă de adolescent, 15 ani. Eu, însă, țin să tind că acest centru cultural-științific activează în inimile băștinașilor noștri la vreun veac jumate, cu alte cuvinte, chiar de la prima poezie publicată a
Geniului poeziei noastre Mihai Eminescu. Grație poeziei lui Eminescu, noi, basarabenii români, în pofida tuturor răuvoitorilor ne-am păstrat identitatea noastră, limba, graiul, scrisul și istoria cu datinile și obiceiurile neamului strămoșesc. Un centru eminescian, cred eu, l-am avut fiecare din noi în sufletul nostru, altminteri, astăzi am fi ajuns un trib de papuași. Dar, constituirea oficială a unui centru eminescian în urbea noastră a fost necesară, deși, acest lucru se putea face chiar la începutul Mișcării de Eliberare Națională. Era necesară, chiar dacă-în fiecare bibliotecă publică de la noi cuvântul lui Eminescu trebuie să fie și este găsit în cartea respectivă, căci un centru specializat în colectarea de lucrări eminesciene mai are și menirea de a organiza conferințe științifice tematice, manifestări literare și artistice dedicate marelui poet național. Când pășesc pragul acestui templu spiritual, cred că am întrat într-o catedrală, într-o biserică, într-un lăcaș sfânt de unde chipul lui Eminescu de pe tabloul din ramă mă privește ca de pe o icoană și mă îndeamnă la lucruri cu adevărat creștine. Personal, am avut și am onoarea, să merg la Centrul Academic Internațional Eminescu nu numai ca un simplu cititor, dar și să ia-u parte și la mai multe manifestări literare, organizate cu mult har de către diriguitorul acestui Centru, Elena Dabija. În calitate de moderator, prezentator, participant, invitat sau protagonist al lansărilor de carte, întotdeauna am avut și am plăcerea și onoarea de a da curs solicitărilor respective. Sunt convins, că întâlnirile cu cititorul drag, mic sau vârstnic, nu importă, și-au lăsat amprenta sa în conștiința și mentalitatea omului, căci de hrana spirituală avem nevoie ca și de oxigen fără de care nu poate viețui organismul uman. Activitatea Centrului Academic Internațional Eminescu este cu adevărat internațională, dat fiind faptului că la manifestările culturale și literare sunt invitate personalități notorii de peste hotare: România, Italia, Suedia, Franța, Finlanda, Germania, Austria ș.a. ca să participe la diverse congrese și conferințe de anvergură. Centrul Academic Internațional Eminescu este nu o simplă sală de lectură bibliotecară , dar și un reper științific atât pentru tinerii eminescologi cât și pentru studenții înzestrați cu harul de cercetător, de savant. Chiar dacă Centrul Academic Internațional Eminescu are o vârstă tânără, activitatea lui este cu mult mai vârstnică, lucru demonstrat cu lux de amănunte nu numai de statistica bibliotecară, dar și multiplele referințe ale oamenilor de cultură, artă și literatură. Să-i dorim acestui templu spiritual pe nume Centrul Academic Internațional Eminescu o longevitate infinită, cu un bogat arsenal de carte românească spirituală, cu scriitori și oameni de cultură devotați scrisului românesc și, evident cu cititori setoși de carte românească! La mulți ani, cu Pace și Lumină sufletească
                                                     Ion CUZUIOC,
                                                      medic și scriitor