4 mar. 2016

MEDITAȚII DESPRE CHIȘINĂUL DRAG


CHIȘINĂU – 580 DE ANI DE LA PRIMA TESTARE DOCUMENTARĂ

                                                                 
                                            

                                                                                                                    Elena DABIJA,
                                                                                                                   director CAIE
            Lecturez revista LImba română nr. 4-5, din anul XIII, 2003 și găsesc spusele regretatului Grigore Vieru: „Am întreprins pe la sfârşitul anului trecut o călătorie în SUA... O nouă, o cu totul nouă lume am descoperit pe continentul american. Trei lucruri m-au frapat în mod deosebit: 1) respectul reciproc între lege şi om, 2) cultul muncii responsabile, 3) cultul unei libertăţi ordonate. Bineînţeles că vom găsi şi la noi lucruri frumoase, pe care ni le-a lăsat chiar Dumnezeu. Printre ele se prenumără splendorile irepetabile ale Naturii – bogăţia cea mai de preţ pe care o avem. Chiar urbanismul nostru, mai exact Chişinăul, este un segment al Naturii. Acolo, pe continentul american, mi s-a făcut dor de Chişinău. Acolo, la umbra zgârie-norilor, am compus acest cântec pe care îl veţi asculta în curând în interpretarea strălucitului artist Mihai Ciobanu. A slăvi oraşul tău este un lucru firesc. Mai ales că merită să fie slăvit.”
            Meditez la spusele poetului și fac calcule matematice, care-mi dau rezultatul: 17 ani am copilărit la baștina de unde-mi sunt rădăcinile – comuna Hârcești, județul Ungheni și 38 de ani i-am trăit în Chișinău. Aici mi-am trăit cei mai frumoși ani ai tinereței, aici mi-am făcut studiile, aici muncesc 34 de ani, aici îmi este casa, prietenii, rudele, colegii. Doamne, când au trecut acești ani? Câte amintiri pot fi povestite și înșirate pe paginile albe..., dar acești ani ai mei sunt o nimica toată dacă îi compar cu 580 de ani ai Chișinăului.
            Constatez faptul, că Chișinăul îmi este foarte drag, precum a fost și le este drag multor oameni: celor care au stat la cârma conducerii, care l-au construit, care l-au îveșnicit în file de istorie și alte atribute, care îi dedică versuri și melodii, care îl mai descoperă... Am și eu misiunea de bibliotecar de a contribui la valorificarea și promovarea patrimoniului chișinăuian, amintirile mă duc cu 10 ani în urmă, când Chișinăul a împlinit 570 de ani. Pe parcursul acelui an 2006, împreună cu echipa de la Centrul Academic Internațional Eminescu am depus efort maxim în valorificarea, promovarea documentelor și organizarea activităților culturale despre Chișinău. A fost și o conferință-concurs de totalizare a activității, organizată de Biblioteca Municipală „B.P. Hasdeu”, la care am prezentat o comunicare în PowerPoint cu genericul Cunoaștem pas cu pas Chișinăul @ Centrul Academic Internațional Eminescu.
            Stăruința și ingeniozitatea a fost maximă, s-a întâmplat așa că am sacrificat chiar o noapte de somn, deoarece am finisat prezentarea la orele 5 dimineața, iar conferința începea la orele 9:00 la Biblioteca „Onisifor Ghibu”. Emoțiile predominau, dar și așteptările erau pe măsura stăruințelor, știam că succesul aparține celor care își fac lucrul cu pasiune, astfel am fost nominalizați învingători. Ca motivare a fost o călătorie în Sudac la Conferința Internațională „Crimeea 2006”, împreună cu colega Svetlana Javelea, pe atunci directoare la Filiala „Maramureș”, unde am făcut cunoștință cu schimbările și inovațiile în domeniul biblioteconomiei, resursele informaționale, schimb de experiență cu alte biblioteci, dar și frumusețea regiunii Sudac. Dar acea călătorie este deja altă poveste.
            În acest an jubiliar împreună cu echipa ne vom stărui să facem efort pentru a informa și a promova toate sursele documentare, istoria, cultura, și oamenii Chișinăului. Declar cu toată sinceritatea: Te iubesc, Chișinău ajuns la 580 de ani!
            Este o datorie a tuturor, vă îndemn să iubiți, să aveți grijă de orașul nostru drag și vă propun spre lectură aceste versuri scrise de regretatul Grigore Vieru:
Am umblat din loc în loc,
Chişinăul meu,
După bine şi noroc,
Chişinăul meu,
Nu ştiam că binele
Eşti tu, Chişinăule,
Nu ştiam că dragostea
Chiar în tine se găsea.

Un mărgărit,
Un luceafăr luminos,
Un prea mândru curcubeu –
Aşa eşti tu, Chişinău!
Te-am îndrăgit
Nu de-atât că eşti frumos,
Dar de-atât că eşti al meu
Şi al meu vei fi mereu!

Chişinău, oraş cu tei,
Chişinăul meu,
Şi cu focul dragostei,
Chişinăul meu,
Cu femei ca nişte flori,
Când te uiţi la ele mori,
Iar fetele-n facultăţi
Le citeşti în loc de cărţi.

Un mărgărit,
Un luceafăr luminos,
Un prea mândru curcubeu –
Aşa eşti tu, Chişinău!
Te-am îndrăgit
Nu de-atât că eşti frumos,
Dar de-atât că eşti al meu
Şi al meu vei fi mereu!

Chişinău, oraş de vis,
Chişinăul meu,
Eşti în sufletul meu scris,
Chişinăul meu,
Scris alături de-al meu prag
Şi de tot ce am mai drag,
Scris în versul care-l spun
Lângă tot ce am mai bun.

Un mărgărit,
Un luceafăr luminos,
Un prea mândru curcubeu –
Aşa eşti tu, Chişinău!
Te-am îndrăgit
Nu de-atât că eşti frumos,
Dar de-atât că eşti al meu
Şi al meu vei fi mereu!