17 iun. 2016

GALINA FURDUI – VALOARE INCONTESTABILĂ A CULTURII NAŢIONALE

"Sunt piatra mântuirii ce-o aveţi în faţă
Şi stânca din care beau
Cei însetaţi de viaţă.

          Membră a Uniunii Scriitorilor din Republica Moldova şi România, a Uniunii Jurnaliştilor şi a Uniunii Muzicienilor din Moldova, traducătoare, critic literar, Galina Furdui (născută 1946, Vărăncău - Soroca) este un nume de circulaţie în peisajul cultural de pe ambele maluri ale Prutului. A absolvit Facultatea de Filologie a Universităţii de Stat din Chişinău, este profesor la Academia de Muzică,Teatru şi Arte Plastice din Moldova, dar şi redactor-şef al revistei "Univers Om", care apare sub egida Societăţii Ştiinţifice "Omul şi Universul". A scris peste 30 de cărţi de sorginte preponderent beletristică, a fost distinsă cu  premii republicane şi internaţionale la festivaluri de poezie, de cântec de romanţe...

          Am cunoscut-o la începutul anilor 90, pe când eram profesoară de limba şi literatura română la Colegiul de Muzică Ştefan Naga. Conform programului, studiam poezia cu formă fixă. Căutam şi alţi poeţi în afară de Alexandru Macedonschi, care au scris o astfel de poezie şi răsfoind literatura autohtonă contemporană am descoperit, că Galina Furdui, poetă din Basarabia are un ciclu de rondeluri, de altfel, poezia de acest gen impune anumite cerinţe, rigori şi nu fiecare poet, chiar şi foarte bun, o poate scrie. Atunci mi-am zis că trebuie să o cunosc personal, s-o invit la o întâlnire cu muzicienii, cei care au un simţ aparte pentru poezie. Astfel     ne-am cunoscut. În aceeaşi perioadă la Chişinău se năştea Festivalul-Concurs Crizantema de Argint (sora mai mică a Crizantemei de Aur de la Târgovişte, România, la care am participat şi eu învrednicindu-mă de premii valoroase...). Apariţia acestui festival era un important moment cultural, pe care îl aşteptau atât poeţii şi compozitorii cât şi cântăreţii. Până atunci romanţa era practic interzisă în spectacole şi în scenele de la noi. Eu, cântăreaţă profund lirică şi cu o predilecţie aparte pentru doină şi romanţă, am trecut preselecţia, la a doua ediţie şi am câştigat premiul I, iar mai apoi, an de an, am participat în recitaluri şi la Compartimentul Creaţie, mai mult de 10 ediţii. Între timp acest prestigios festival a devenit cu adevărat un eveniment cultural, care şi-a format şi un public select şi care era aşteptat atât de muzicieni, poeţi, cântăreţi cât şi de publicul larg. Galina Furdui născută cu muzica-n suflet, sensibilă şi creativă s-a impus chiar la începuturi cu texte pline de esenţă şi melodicitate . Astfel a luat naştere romanţa Când tac viorile, versuri Galina Furdui muzică Alexei Agachi (un inspirat şi împătimit de romanţă). Mi-a plăcut profunzimea mesajului, nu era o simplă elegie, dar mesajul ei ideatic se transforma într-o meditaţie... Am învăţat-o, am trecut-o prin filiera sufletului şi am dăruit-o publicului. Romanţa a luat pemiul I, astfel punând începutul unei frumoase cariere de autor de versuri pentru romanţă a Galinei Furdui în toţi următorii ani. Au mai fost şi alte romanţe: Casa părintească, Scrisoarea mamei (muzică Gheorghe Creţu). Le-am înregistrat în fondurile radio şi le-am interpretat cu multă dăruire ori de câte ori am avut ocazia. Am avut o colaborare frumoasă, dar scurtă...
          Asăzi Galina Furdui este autor  a  sute de texte cunoscute şi foarte apreciate de tinerii interpreţi de muzică uşoară şi populară de pe ambele maluri ale Prutului. Pe mulţi i-a lansat, i-a scos la lumina rampei, atât interpreţi cât şi compozitori graţie textelor domniei sale.
          Zilele acestea Doamna Galina Furdui şi-a sărbătorit un frumos jubileu - 70 de ani de la naştere. Cu această ocazie  îi urăm, mulţi ani de creaţie, inspiraţie, noi cărţi, mulţi cititori, dar şi interpreţi pe potrivă. Cele mai alese gânduri, urări de bine profund respect şi multă sănătate.


Larisa Arseni, cântăreaţă de muzică populară şi romanţe.
Maestru în artă. Colaboratoare la CAIE.