Elena DABIJA,
director, CAIE
Echipa
Centrului Academic Internațional
Eminescu informează utilizatorii pe reţelele de socializare despre activitatea
bibliografică şi ştiinţifică, noutăţile editoriale, manifestările culturale,
personalităţile invitate, astfel susţinem şi un dialog on-line cu mulţi
admiratori ai culturii naţionale şi a lui Mihai Eminescu. Primim mesaje de
mulţumire şi de apreciere pentru activitatea care o prestăm, stabilim relaţii
de colaborare şi vizite de lucru, dar cel mai îmbucurător este faptul că ne
expediază lucrări integrale cu conţinut eminescian cu dreptul de a fi
consultate de către toţi utilizatorii.
Aş
nominaliza lucrarea de diplomă întitulată Scriitorul Mihai Eminescu în
programele şi în manualele şcolare expediată de dl Ionel Neagu, care are
următorul conţinut: Argument; Tabel cronologic; capitolele 1-7 întitulate: Viaţa
lui Mihai Eminescu, Profilul scriitorului Mihai Eminescu; Universul artistic
eminescian; Eminescu în slujba şcolii; Programele şi manualele şcolare;
Scriitorul Mihai Eminescu în programele şi în manualele şcolare pentru
învǎţǎmântul gimnazial, Scriitorul Mihai Eminescu în programele şi în manualele
şcolare pentru învǎţǎmântul liceal; Concluzii; Bibliografie şi Anexe.
În
argument autorul lucrării scrie: „S-au scris multe despre Eminescu şi în
diferite împrejurări. Literatura de studii eminesciene, ediţiile critice şi
populare ale operelor sale sunt nenumărate. Creaţia «poetului nepereche» a fost
şi este analizată din toate punctele de vedere şi cu mijloace dintre cele mai
variate, astfel încât cu greu s-ar mai putea găsi ceva de spus despre cel mai
mare poet al românilor. Suntem cu toţii de acord că a scrie despre Eminescu
cere un curaj imens. Cu toate acestea, interesant, şi de ce nu? – necesar, este
şi modul în care poetul este tratat în programele şi în manualele şcolare. Vom
putea să apreciem, în urma parcurgerii acestei modeste lucrări, în ce măsură
s-a dat geniului naţional posibilitatea de a bucura şi de a îmbogăţi sufletele
elevilor noştri. Este sau nu Eminescu „ameninţat” cu uitarea şi dezinteresul?
Această ultimă întrebare nu şi-ar avea rostul, dacă această soartă nu ar fi
avut-o poeţi remarcabili ca George Coşbuc, Ion Minulescu, George Topârceanu
ş.a.
Ca
naţiune în mijlocul căreia s-a născut genialul poet, avem datoria să demonstrăm
că ştim să-i apreciem opera şi în faţa generaţiilor care vin. Acest lucru se
poate întâmpla în primul rând prin intermediul manualelor şcolare şi al
dascălilor de specialitate, cei mai în măsură să-i conştientizeze pe tineri de
valoarea operei poetului. Din păcate nu întotdeauna găsim în manualele opera
lui Mihai Eminescu abordată aşa cum se cuvine, dar mai ales metodic analizând
abordarea ei, în virtutea cerinţelor noilor programe, nu corespunde cu acestea.
De la clasele V-VIII până la liceu, programa solicită realizarea de eseuri în
examenele pe care absolvenţii trebuie să le susţină. Aceste eseuri au ca
principală cerinţă – încadrarea unei opere în gen, în acest caz în genul liric.
Manualele
abundă de exerciţii, dar nu explică elevilor o metodă concretă de realizare a
acestor demonstraţii, fiecare fiind tentat să le facă cum doreşte, dar mai ales
să le confunde cu comentariile literare care se realizau în învăţământul
tradiţional sau în cazul genului epic. În acest sens, oferim un model aplicat
la clasă cu rezultate care permite elevilor dezvoltarea creativităţii,
evidenţierea aportului personal şi sistematizarea informaţiei prin asimilarea
în ordine gradată din punct de vedere al dificultăţii a informaţiei.
O
altă carenţă pe care această lucrare se străduieşte să o evidenţieze este
faptul că unele manuale nu abordează opera eminesciană sau o abordează prea
puţin. Tocmai de aceea, în centrul abordării acestei lucrări, se află manuale
şcolare care se apropie de standardele pe care le impune predarea în şcoală
generaţiilor care vin a operei eminesciene.”
Autorul
a consultat lucrări de referinţă ale literaturii române, articole şi numeroase
aprecieri ştiinţifice. Fiind o lucrare de diplomă realizată la disciplina Metodica
predării limbii şi literaturii române, a cercetat programele de limba şi
literatura română pentru clasele V-XII, precum şi un număr edificator de
manuale şcolare în vigoare. Lucrarea include şi două planuri de lecţie vizând
predarea-învăţarea poetului Mihai Eminescu la diferite clase.
O
corespondenţă productivă avem cu domnul Cristian Petru Bălan (născut 27 iunie
1936, Sibiu) este un prozator, poet, dramaturg, publicist, editor, traducător
şi artist plastic român stabilit în Statele Unite ale Americii; profesor,
membru titular al Uniunii Scriitorilor din România şi al Academiei
Americano-Române de Ştiinţe şi Arte. Dumnealui ne-a mărturisit că a purtat o
bogată corespondenţă cu Dumitru
Panaitescu-Perpessicius, cu poeta Otilia Cazimir, cu Gheorghe Eminescu, nepotul poetului Mihai Eminescu.
În
1967, Studioul Cinematografic Bucureşti i-a achiziţionat scenariul de film Geniu
sublim, conceput cu doi ani înainte, care descrie viaţa zbuciumată a lui Mihai
Eminescu, de la naştere până la tragica lui moarte, proiectându-se realizarea
unui film după el. Însă proiectul nu a fost realizat. Recent am primit prin
e-mail o scrisoare de la domnul Petru Bălan în care îşi împărtăşeşte gândurile
despre dragostea faţă de marele geniu al poeziei româneşti şi visele
nerealizate încă, ne-a expediat acest eseu, care este în colecţia CAIE şi este
publicat pe blog: http://centruleminescubm.blogspot.md/2016/02/ geniu-sublim-eminescu.html.
Un
alt mesaj am primit de la domnul Alexandru Soficaru din Bucureşti, un
admirator, care apreciază on-line activitatea CAIE: „ Mulţumesc pentru accept!
Îmi place Eminescu nespus de mult, ca şi tot ce înseamnă literatura română! La
rândul meu am, până acum, două volume de versuri, un volum dedicat pompierilor
militari si unul despre viaţa de zi cu zi a unor pensionari bucureşteni! Sper
să ajung la Chişinău, este o dorinţă mai veche a mea! Şi sper, ca anul acesta,
să lansez un nou volum. O poveste de dragoste! O seară frumoasă şi un an plin
de realizări!”
Cercetând
mai multe studii eminesciene de ultimă vreme o concluzie ar fi: extrem de
îmbucurător faptul, că numărul tinerilor eminescologi sporeşte considerabil de
la un an la altul şi că mulţi dintre ei au curajul să debuteze chiar cu studii
privind opera lui Eminescu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Util Interesant Distractiv